Форма входу

Пошук

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

Людмила Герасимчук. Симетрія в математиці і вишивці
[ Викачати з сервера (335.5 Kb) ] 19.11.2009, 10:02
Людмила Герасимчук, учитель трудового навчання ЗОШ №28 м.Рівного
 
Симетрія в математиці та вишивці
План - конспект уроку у 8 класі
 
Мета уроку: активізувати особистісний інтерес до вивчення теми; допомогти учням усвідомити соціальну, практичну і особисту значимість навчального матеріалу; створити змістовні і організаційні умови для розвитку умінь будувати симетричні фігури, знаходити вісь симетрії в українських візерунках і різних геометричних фігурах; створити умови для творчої самореалізації особистості. Тип уроку: Урок формування вмінь і навичок учнів.
 
Обладнання: плакати із зображеннями українських орнаментів, характерних елементів вишивки, фотографії людей у національних костюмах; індивідуальні картки з незавершеними візерунками.
 
Хід уроку
 
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Запитання вчителя:
1. Що таке осьова симетрія?
(Це перетворення площини, при якому кожна точка М переходить у симетричну точку М1 відносно прямої т. Пряма т - вісь симетрії).
2. Сформулюйте визначення точок, симетричних відносно прямої m.
(Дві точки А і А1 називаються симетричними відносно прямої т, якщо ця пряма проходить через середину відрізка АА1 і перпендикулярна до нього).
3. Побудуйте фігуру, симетричну даній.
(Вправу виконує один учень біля дошки з коментуванням, всі решта в зошитах)
 
II. Мотивація вивчення даної теми
 
Запитання вчителя:
1. А як ви думаєте, де люди використовують симетрію?
(У будівництві житла, у створенні предметів побуту, в прикрасах одягу).
2. Який вид національного мистецтва особливо поширений в одязі українського народу, оздобленні предметів побуту?
(Вишивка і різьблення по дереву).
 
Створюються умови для позитивного настрою учнів на навчальному занятті, створюється атмосфера зацікавленості.
 
Вчитель:
Те й інше відрізняється багатством візерунків, які створюються за допомогою симетрії. Слово симетрія вживалося в значенні: гармонія, краса. А що ви можете сказати про значення слова «симетрія» й «вісь»?
 
(Перевірка домашнього завдання)
Учні самостійно шукали відповідь на питання «Що таке симетрія?», пропонують повідомлення з додаткової літератури.
 
Учні: Симетрія - це однаковість, рівномірність в розміщенні частин чого-небудь по протилежним сторонам від точки, прямої або площини. «Симетрія - це ідея, за допомогою якої людина намагається пояснити і створити порядок, красу, досконалість», - слова Г. Вейля. Вісь - це уявна лінія (пряма), яка проходить через геометричну фігуру і володіє притаманними тільки їй властивостями. Вчитель: Людство завжди ставило симетрію в ряд головних законів природи. Симетрія скрізь: навколо нас, всередині нас, у науці, музиці, вишивці.
 
III. Розв'язування учнями геометричних задач
У кожного учня на парті є набір геометричних фігур: прямокутник, ромб, квадрат, рівносторонній, рівнобедрений та різносторонній трикутники, коло. Учням пропонується знайти осі симетрії цих фігур, і довести правильність своєї думки.
 
(При виконанні даної вправи учнями розвиваються вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне в пізнавальному об'єкті; відбувається самостійний пошук відповідей на питання, пошук осей симетрії в геометричних фігур і докази цього, опираючись на наявний досвід)
 
Перевірка виконаного завдання:
Вчитель:
Діти, вкажіть вісь симетрії прямокутника.
 
Учні:
Прямі, що проходять через середини протилежних сторін, їх є дві.
(доводимо за допомогою моделі прямокутника правильність думки)
 
Вчитель:
А що скажете про діагоналі прямокутника? Чи є вони осями симетрії? Доведіть правильність свого твердження.
 
Учні: Ні, не є.
(Один з учнів перегинає фігуру по діагоналі й показує класу, що частини прямокутника не збігаються, тобто діагональ прямокутника - не вісь симетрії)
 
Вчитель: Скільки осей симетрії має ромб?
 
Учні:  Дві. Це діагоналі.
 
Вчитель: Рівносторонній трикутник?
 
Учні: Три. Це бісектриси, медіани, висоти трикутника.
 
Вчитель: Рівнобедрений трикутник?
 
Учні: Одна, це медіана, висота та бісектриса, проведена до основи трикутника.
 
Вчитель: Квадрат?
 
Учні:
Чотири: діагоналі й прямі, що проходять через середини протилежних сторін.
 
Вчитель: Круг?
 
Учні: Безліч, це прямі, що містять діаметри кола.
 
Вчитель: Яка фігура сама собі симетрична?
 
Учні: Круг.
 
Завдання 2. Побудувати у системі координат фігуру за заданими координатами та побудувати симетричні їй фігури відносно осей координат та початку координат. Вказати, як при цьому змінилися координати початкової фігури.
 
IV. Міжпредметні зв'язки
Вчитель:
Діти, розгляньте, будь-ласка, плакати із зображенням традиційних українських орнаментів, характерних елементів вишивки, фотографії людей у національних костюмах. Розгляньте вишитий візерунок на серветці. Знайдіть і покажіть всі його осі симетрії.
(Відбувається самостійний пошук відповіді на візерунку вишивки, діти продовжують ознайомлюватись з елементами національної творчості, усвідомлюють практичну значимість навчального матеріалу)
Діти, а що ви знаєте про вишивки нашої місцевості?
 
Учениця:
(Повідомлення про особливості поліської вишивки)
Полісся охоплює територію сучасних Волинської, Рівненської, Житомирської та північні райони Київської, Чернігівської й Сумської областей. Віддаленість цього етнографічного регіону від великих промислових і культурних центрів, несприятливість природних і географічних умов життя спричинили ізольованість культурно-побутових та економічних процесів його розвитку. Відрізані лісами та болотами поліщуки довше, ніж в інших районах України зберігали в побуті, народному мистецтві, віруваннях архаїчні елементи, що несли відгомін не лише давньоруської, а й праслов'янської традиції. У поліській вишивці використовуються не складні орнаменти з ритмічного повтору окремих або вписаних один в другий ромбів, восьмикутних зірок, ламаних ліній. Особливе місце посідає мотив «осьмирожка». Розетка - основний і найпоширеніший мотив вишивок Полісся. Вона має чотири, шість і вісім загострених або заокруглених кінців, які почергово вишиваються червоним або чорним. Розетки чергуються із зображенням ромбів, кругів, зиґзаґів, хрестів у різних варіантах. Мотив хреста часто буває вписаний у ромби, прямокутники й має різне кольорове забарвлення - червоне або чорне чи синє. Часто у вишивці трапляється мотив птаха, іноді з деревом життя в центрі із гілочками ягід та листя. Найулюбленішими у поліщуків є лінійні орнаменти, що складаються з ромбів, усередину яких вміщено геометричні розетки різної конфігурації. Вишивки були своєрідними оберегами від злих сил. У поліських районах Рівненської області побутувала вишивка білими нитками гладдю, «вирізуванням», «набируванням», якою оздоблювали жіночі сорочки, рушники. Здавна існує звичай прикрашати вироби візерунковим ткацтвом, під впливом якого утворилася техніка шитва «занизування». Основним, домінуючим завжди виступає червоний або вишневий колір, силу звучання якого підкреслюють синім або чорним.
 
V. Індивідуальна самостійна робота
Кожен учень одержує картку, на якій зображена частина візерунка й проведені дві його осі симетрії. Відновити весь візерунок. (Додаток 1). Після закінчення роботи, учні, що сидять за однією партою обмінюються картками і перевіряють правильність виконання візерунку. Після цього вчитель збирає і оцінює самостійну роботу.
 
VI. Знайомство з елементами української вишивки
 
Вчитель:
Діти, уважно подивіться на дані фігури. Що вони вам нагадують?
 
Учні:
Елементи вишивки.
 
Вчитель:
Правильно. Це різноманітні елементи української вишивки. Послухайте повідомлення про це.
 
Учениця:
В українській народній вишивці, тобто оздобленні тканини узорами за допомогою голки, відомо понад сто стібків. Кожен стібок має різновиди, створені на його основі, які застосовуються у шитті і вишиванні. Залежно від техніки окремі стібки, з яких складається шов, накладаються щільно один до одного або на деякій відстані, горизонтально, вертикально, по діагоналі, похило, навкоси. Залежно від візерунку стібки можуть бути однаковими або різними за довжиною, однобічними або двобічними, глухими або прозорими, лічильними або вільними. Кожен шов має своє декоративне призначення і створює свій певний візерунок: геометричний, тваринний, рослинний. Уважно розгляньте вишивки, знайдіть елементи візерунків, які ви будували. Ще в глибоку давнину люди навчилися створювати нескладні малюнки з умовних знаків-символів, де кожна лінія чи фігура мала певне значення. Так, пряма горизонтальна лінія означала землю, горизонтальна хвиляста – воду, а вертикальна хвиляста – дощ, трикутники – гори, дві схрещені лінії – блискавку. Вогонь зображували у вигляді гачкуватого хреста, а сонце – у вигляді ромба, кола або квадрата. Жіноча фігура символізувала богиню життя, дерева з розлогими гілками – родючість землі, птахи – настання весни, врожай та багатство, кінь та олень – благополуччя. Окремі знаки-символи не тільки прикрашали житло, одяг та предмети побуту, а й повинні були охороняти, захищати, оберігати від злих духів, приносити щастя. Тому називали їх оберегами. Калина - дерево нашого українського роду. Колись у сиву давнину вона пов'язувалася з народженням Всесвіту, вогняної трійці: Сонця, Місяця і Зорі. Тому і назву має від давньої назви Сонця - Коло. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Дуб - священне дерево, що уособлювало Перуна, бога сонячної чоловічої енергії, розвитку життя. Отже, хлопці і молоді чоловіки мали на собі чудодійний оберіг життєдайної сили свого роду.
 
Вчитель:
Що вам нагадують фігури зображені на малюнках?
 
(Учні аналізують зображення: хміль, сосонка, чорнобривці, ластівка, сова, хрест, кучері, виноград, баран )
 
А як, по-вашому, можна зобразити небо або землю?
 
Учень:
У вигляді квадрата, прямокутника, лінії.
 
Вчитель:
А що вам нагадують оці фігурки на малюнку? (Дерево життя). Зображення «дерева життя» ми можемо побачити на багатьох виробах, виконаних у різних техніках вишивки. А як ви думаєте, з чого починає свій візерунок вишивальниця?
 
Учні :
3 контуру малюнка. Його виконують чорними нитками. Майстриня не може помилитися, тому що порушиться симетрія.
 
VII. Підсумок уроку
 
Вчитель:
А тепер повернемося до слів Вейля про симетрію. Як ви їх розумієте?
 
Учень:
Симетрія - це спосіб створення краси, досконалості. Це порядок, чіткість у зображенні.
 
Вчитель:
Правильно. Сьогодні на уроці кожен з вас намагався створити красу, прилучився до того, як предки створювали це, як вони сприймали навколишній світ, досягали порядку, краси і досконалості.
 
VIII. Домашнє завдання
Спробуйте вдома скласти свій візерунок-орнамент на папері або вишийте його, надаючи роботі особливого змісту.
 
Список літератури
1. Бойко А.М. Український рушник. - Полтава: Верстка, 1998-70с.
2. Знаки 155 стародавніх українських вишивок. - К., 1992.
3. Ігнатенко Г.В. Розвиток самостійності школярів у процесі трудового навчання (на прикладі уроків обслуговуючої праці в 5 - 7 класах): Дис. канд. пед наук. - К., 1999.- 195с.
 
Примітка: додатки доступні при скачуванні файла
Категорія: Мої файли | Додав: keysmen
Переглядів: 6506 | Завантажень: 996 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: