Програма «Побудова кар’єри»
для загальноосвітніх навчальних закладів
(10-11 класи)
Укладачі
програми: І. Д. Бех (науковий консультант), О. В. Мельник, Л. А. Гуцан, С.М.Дятленко, О. Л. Морін, І.І.Ткачук, О. В.
Скалько, М.Л.Шабдінов.
Пояснювальна записка
Демократизація освіти, надання їй професійної
спрямованості в старшій школі вимагає пошуку шляхів удосконалення підготовки
учнів 10 — 11 класів до обґрунтованого вибору ними майбутньої професії.
Розв'язати означену проблему кожній дитині має допомогти програма курсу
«Побудова кар'єри».
Програма курсу «Побудова кар'єри» розроблена
відповідно до рішення Протоколу наради з питань підвищення ролі
профорієнтаційної роботи у формуванні конкурентоспроможного трудового
потенціалу України, яка відбулася 22 грудня 2006 року під головуванням
Віце-прем'єр-міністра України Д. В. Табачника.
Підставою для запровадження в навчально-виховний
процес сучасної школи курсу «Побудова кар'єри» є Рішення колегії Міністерства
освіти і науки України «Про затвердження Концепції профільного навчання в
старшій школі» (№ 10/13 від 25.09.03р.), згідно з яким профільна підготовка
здійснюється в старших класах з метою забезпечення підготовки учнів до вибору
та оволодіння професією, сприяння в побудові ними власної освітньої
траєкторії.
Головними напрямами профільного навчання є:
суспільно-гуманітарний, природничо-математичний, технологічний,
художньо-естетичний, спортивний. Формами реалізації профільної підготовки учнів
старшої школи визначено таку сукупність предметів: базові, профільні та курси
за вибором. Курс «Побудова кар'єри» є обов'язковою й невід'ємною складовою
такої підготовки, зміст якого слугує системоутворюючою основою для узагальнення
учнем отриманих знань про світ професій та напрями побудови майбутньої професійної
кар'єри. Реалізується програма курсу за рахунок годин варіативної складової
навчальних планів загальноосвітньої школи.
Головна мета курсу «Побудова кар'єри» — підготовка
учнів 10-11 класів до професійного самовизначення в умовах ринку праці. Мета
курсу реалізується в процесі вирішення комплексу навчальних і виховних
завдань: виховання в учнів ставлення до себе як суб'єкта майбутньої
професійної діяльності, усвідомлення своєї індивідуальної неповторності,
відповідальності та впевненості в досягненні майбутнього професійного успіху;
активізація процесів самопізнання, самооцінки та актуалізація потреби в
самовдосконаленні; формування системи знань учнів про зміст та структуру світу
професій, сучасні вимоги соціального середовища до фахівців на ринку праці,
стратегію й тактику реалізації визначених напрямів власного кар'єрного
зростання в майбутньому; ознайомлення учнів із способами й прийомами прийняття
обґрунтованих рішень про вибір майбутньої професії, забезпечення їх
практичним досвідом пошуку необхідної інформації для розробки або ж
удосконалення стратегії професійного зростання в майбутньому. Результатом
реалізації змісту курсу «Побудова кар'єри» є готовність учнів 10-11 класів до професійного
самовизначення. Змістовно рух до такого результату є процесом узгодження учнем
знань про світ професій і їх вимоги до людини (Образ «Я — у світі професій») зі
сформованими та усвідомленими ним в процесі розвитку можливостями та
потребами (образ «Я»). Проміжною ланкою між вимогами обраної професії й
можливостями учня є його самодіяльність (власні емоційно-вольові зусилля
вихованця) в напрямі зрівноважування об'єктивних вимог майбутнього професійного
середовища (об'єктивно задана потреба обрати майбутню професію в 10 — 11
класі) та суб'єктивних факторів (майбутні професійні домагання) оволодіння в
майбутньому бажаною професією. Результатом такого процесу є вибір майбутньої
професії. До того ж вибір професійного навчального закладу для продовження
освіти й оволодіння бажаною професією є першим кроком у реалізації професійної
кар'єри.
Програма курсу «Побудова кар'єри» складається з
пояснювальної записки й таких розділів: навчальний матеріал, який включає
знання, вміння й навички з основ побудови професійної кар'єри учнями 10 — 11 класів;
орієнтовні критерії оцінювання підготовленості учня до професійного самовизначення,
результатом якого є стратегія і тактика досягнення в майбутньому професійного
успіху; додатки (критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, перелік
рекомендованої літератури, орієнтовний зміст «Щоденника вибору майбутньої
професії»).
Головними компонентами навчального матеріалу, який
включає знання, вміння й навички з основ побудови кар'єри учнями 10 — 11 класів
є три модулі: світ професій, що поєднує в собі знання про види професійної
діяльності та їх вимоги до людини; образ «Я», який поєднує в собі знання про
індивідуально-психологічні особливості учня, його можливості й домагання,
напрями самовдосконалення до рівня вимог обраної професії; технологія побудови
кар'єри, яка поєднує в собі знання правил вибору учнем майбутньої професії,
його уміння складати та корегувати індивідуальну освітню траєкторію,
аналізувати суперечності й уникати усталених помилок.
Обов'язковою умовою реалізації змісту курсу «Побудова
кар'єри» є активізація внутрішніх механізмів (самооцінка, самопізнання та
самовдосконалення) самодіяльності особистості, формування в старшокласника
прагнення до реалізації побудованого плану кар'єрного зростання. Для виконання
цієї умови в програмі курсу «Побудова кар'єри» передбачено ведення кожним
учнем «Щоденника вибору майбутньої професії», в якому узагальнюються навчальні
та особистісні досягнення, результати професійних проб, індивідуальних та колективних
творчих справ.
Важливою умовою здійснення навчально-виховного
процесу з основ вибору учнями 10 — 11 класів майбутньої професії є дотримання
принципів організації профорієнтаційної діяльності суб'єкта профільного й
професійного навчання. Найвагомішими серед них є принцип: науковості,
полікультурності, системності, інтегрованості, єдності навчання та виховання,
наочності, доступності, системності й послідовності.
У процесі реалізації змісту курсу «Побудова кар'єри»
використовуються різноманітні форми педагогічної роботи, відбір яких педагогом
залежить від складу й кількості осіб, місця проведення, тривалості роботи.
Згідно з цими характеристиками педагогом можуть використовуватися різноманітні
форми профорієнтаційної роботи. Серед них загальні, які традиційно
використовуються в навчально-виховному процесі школи та специфічні, яким
притаманні особливості профорієнтаційної діяльності вчителя та учнів. До
загальних форм відносяться: індивідуальні, групові, колективні, класні і
позакласні, шкільні й позашкільні. Специфічні форми профорієнтаційної роботи
поділяються: за тривалістю (разові, короткострокові, середньотривалі,
довготривалі), за напрямом допомоги (учні, батьки), за характером допомоги
(інформаційні, діагностичні, формуючі, коригуючі).
Домінуючою формою організації навчально-виховного
процесу з основ побудови учнями 10 — 11 майбутньої програми кар'єрного
самозростання є урок. Профорієнтаційний урок — це форма організації діяльності
педагога та учнів в умовах, які лімітовані визначеними заздалегідь часовими й
просторовими параметрами. Крім профорієнтаційного уроку можуть
використовуватися також лекції, конференції, тематичні зустрічі, усні журнали,
читацькі диспути, творчі конкурси, вікторини, ігри, екскурсії тощо.
Головними вимогами до організації заняття з основ
побудови учнями 10 — 11 класів кар'єри є: забезпечення диференційованого
підходу до учнів з урахуванням індивідуально-психологічних особливостей,
навчальних і особистісних досягнень, фізичного розвитку, стану здоров'я та
статі; формування в учнів уміння самостійно відшукувати та аналізувати
необхідну професіографічну інформацію, навичок прийняття обґрунтованого
рішення в галузі праці та власної відповідальності за нього; розвиток
початкових навичок прийняття обґрунтованого рішення щодо побудови кар'єри та
власної відповідальності за її реалізацію; використання інноваційних методів
активізації профорієнтаційної діяльності учнів: здійснення міжпредметних
зв'язків з навчальними предметами інваріантної та варіативної складової
базового навчального плану: залучення батьків учнів до наповнення та проведення
профорієнтаційних уроків.
Обов'язковою умовою реалізації змісту курсу «Побудова
кар'єри» є проведення практичних робіт, які включені до програми для
ґрунтовного вивчення блоку питань, пов'язаних з розумінням загальних понять
про деякі психічні процеси та індивідуальні особливості старшокласника. Учні,
досліджуючи свої якості під час виконання практичних робіт, виробляють уміння
аналізувати професії та зосереджуватися на самоаналізі. Така діяльність учнів
спрямована на формування в них адекватної самооцінки та потреби в самовдосконаленні
до рівня вимог обраної професії.
Головними критеріями оцінювання навчальних досягнень
учнів є комплексна оцінка знань, яка здійснюється відповідно до поданих у додатку
1 критеріїв. Специфікою при оцінюванні за 12-бальною системою є те, що за
нормативним показником визначають рівень навчальних та особистісних досягнень
старшокласника, а згодом за результатами виконання практичних робіт та професійних
проб — рівень його готовності до побудови та реалізації кар'єри.
Програма передбачає реалізацію змісту в обсязі однієї
години на тиждень. Змістове наповнення модулів курсу «Побудова кар'єри» та
зміни в погодинному - розподілі вивчення окремих тем може бути уточнене
навчальним закладом з урахуванням
особливостей регіону, типу закладу та індивідуальних освітніх потреб учня в
межах 20% від загальної кількості виділених годин. Такі зміни рекомендується
проводити під час вивчення модуля світ професій залежно від профілю навчання.
Головними документами планування навчально-виховного
процесу в загальноосвітньому навчальному закладі з основ побудови кар'єри учнями
10 — 11 класів є: навчальна програма; навчальний план загальноосвітнього
навчального закладу; графік розподілу навчального матеріалу; робочий план
реалізації навчальної програми на рік або ж на півріччя; план-конспект уроку
або системи уроків.
ПРИМІТКА: повний текст програми доступний при скачуванні
|